14.7.2023

Loimaan kaupungin brändiuudistus on valmis — Loimaa muuttaa käsityksesi maaseudusta!

Syksyllä 2022 aloitettu Loimaan kaupungin brändiuudistus on valmistunut. Uudistus toteutettiin laajasti loimaalaisia osallistamalla, jolla pyrittiin varmistamaan, että brändi kuvastaa mahdollisimman hyvin todellista, nykyistä Loimaata. Brändiuudistuksessa koostettu brändikäsikirja sekä materiaalipohjat mahdollistavat nykyaikaisen, Loimaan näköisen ja yhtenäisen viestinnän ja markkinoinnin.

Isossa projektissa oli myös yllättäviä käänteitä, jotka viivästyttivät brändiuudistuksen valmistumista. Käynnissä olevaan asumisen teemavuoteen suunniteltujen isojen kampanjoiden ja tapahtumien vuoksi jouduttiin keväällä poikkeuksellisesti antamaan ennakkomaistiaisia tulevasta brändistä, vaikka taustalla brändityö vielä jatkui. Suunnitelmien mukainen iso ulostulo kerralla vaihtui vaiheittaiseen esiintuloon ja tiedotukseen uudesta brändistä. Lopullisen brändin valmistumiseen osallistui kilpailutuksessa valitun Staart Oy:n lisäksi myös KMG Turku sekä paikallinen Etusivupaja/Mari Knuutila Design.

Uudessa brändissä kiteytyy Loimaa ja loimaalaisuus

Brändissä näkyvät Loimaalle tunnusomaiset asiat: yhdistelmä maaseutua ja kaupunkia, vahva teollisuus ja merkittävä ruuantuotantoalue, palloilukaupunki, loimaalainen maisema sekä viime vuosien hyvä pöhinä ja eteenpäin menon meininki. Loimaan monipuolisuus sekä usein löytyvät kaksi eri puolta tulevat myös esiin uudessa brändissä.

Loimaan uuden logon A-kirjaimet ovat saaneet muotonsa isosta, tunnistettavasta maamerkistä, viljasiiloista. Pyöreä O kuvastaa palloilukaupunkia. Logon symbolissa on Loimaalla vahvasti läsnä olevasta peltomaisemasta ja vaakunastakin tuttu viljan tähkä. Logon tyyli henkii eteenpäin menoa, teollisuutta ja modernia kaupunkimaisuutta. Logossa on Loimaan ydin, se on vahva ja erottuva.

Uusissa brändiväreissä on Loimaan maisemasta löytyvää värimaailmaa kuten viljapeltoja, metsiä, savea ja niittykukkia. Värivaihtoehtoja on myös riittävästi palvelemaan laajan organisaation tarpeita eri tilanteissa.

Brändiprojektin aikana kävi ilmi, että Loimaa yllättää ja muuttaa käsityksiä maaseudusta, joten siitä muotoutui lupauksemme ”Loimaa muuttaa käsityksesi maaseudusta”.

Tutustu brändikäsikirjaan

Käsikirja löytyy myös kaupungin verkkosivuilta Viestintä-osiosta.

Loimaan uuden brändin rakentaminen alkaa

Brändiuudistuksessa on panostettu vahvasti myös brändin laajaan ja toimivaan käytettävyyteen huomioiden kaupunkiorganisaation erityispiirteet ja toimintaympäristö. On pyritty varmistamaan vuosiksi eteenpäin toimiva markkinoinnin työkalu, jonka avulla lähteä rakentamaan ja kehittämään Loimaan brändiä.

”Tämä on vasta alku, josta alkaa Loimaan uuden brändin rakentaminen. Brändityön tulisi jatkua vuosia systemaattisesti ja yhtenäisesti, jotta se vahvistaisi Loimaan brändiä, imagoa ja tunnettuutta”, kommentoi Loimaan kaupungin brändiuudistusprojektin vetäjä Markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Anna Mustikkamäki.

Loimaan uusi brändi näkyy jo kaupungin sivustoilla, some-kanavissa ja materiaaleissa. Uusi ilme pyritään kaikkiaan jalkauttamaan käyttöön tämän vuoden aikana.