21.9.2022

Loimaan kaupunki osallistuu valmiusharjoitukseen 21.-22.9.

Loimaan kaupunki osallistuu 21.-22.9.2022 Aurora22 -valmiusharjoitukseen, jonka Lounais-Suomen aluehallintovirasto järjestää kaikille Varsinais-Suomen kunnille yhteistyössä Pelastusopiston ja Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen kanssa.

Harjoituksen tavoitteena on tukea kuntien valmiutta toimia vakavissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa sekä kehittää kuntien väestönsuojelun valmiutta. Harjoituksen aikana painotetaan kuvitteellisten tilanteiden kautta kuntien tilannetietojen käsittelyä, tilannekuvan laatimista ja välittämistä sekä poikkeusolojen johtamis- ja suunnittelutoimintaa. Tarkoituksena on harjoittaa kuntien johtoryhmiä. Harjoitukseen kutsutaan osallistujiksi myös alueella toimivia viranomaisia, järjestöjä ja eräitä muita toimijoita, jotka voivat harjoitella yhteistoimintaa kuntien kanssa.

Harjoitus on ns. toimistoharjoitus eli se suoritetaan kokonaisuudessaan kaupunkiorganisaation sisällä eikä se näy ulospäin kaupungin ympäristöön tai kuntalaisille. Harjoituksen teemoina voivat olla esimerkiksi luonnononnettomuudet, tietoliikennehäiriöt, vesihuoltohäiriöt, informaatiovaikuttaminen, kyberturvallisuus, ja väestönsuojelu.

Loimaan kaupungin johtoryhmän jäsenet ovat 21.-22.9. pääosin kiinni harjoituksessa, joten he ovat tuolloin normaalia vähemmän tavoitettavissa.